 |
Zapraszamy do zapoznania się z Kodeksem Dobrych Praktyk przy organizacji turystyki szkolnej. Organizując wycieczki zawsze opieramy się o standardy w nim zawarte, dzięki czemu jesteśmy rzetelnym partnerem godnym zaufania. |
OBOWIĄZKI I ZADANIA KIEROWNIKA WYCIECZKI SZKOLNEJ W TYM ZAGRANICZNEJ
KIEROWNIKA WYCIECZKI – wyznacza dyrektor szkoły lub innej placówki oświatowej spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która:
-
ukończyła kurs kierowników wycieczek
-
jest instruktorem harcerskim
-
posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek
KIEROWNIK WYCIECZKI
-
Ustala bazę noclegową dla uczestników wycieczki uwzględniając bazę szkolnych schronisk młodzieżowych.
-
Sporządza listę uczestników.
-
Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie.
-
Nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.
-
Ubezpiecza uczestników wycieczki od NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków) i NNW + KL (koszty leczenia) w przypadku imprezy organizowanej zagranicą.
-
Uzyskuje zgodę rodziców/prawnych opiekunów na udział w wycieczce.
-
Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania.
-
Organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników.
-
Opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy.
-
Określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy.
-
Dokonuje podziału zadań wśród uczestników.
-
Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.
-
Dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu na specjalnym formularzu i przekazuje do kontroli dyrektorowi placówki.
OBOWIĄZKI I ZADANIA OPIEKUNA WYCIECZKI SZKOLNEJ
OPIEKUNEM WYCIECZKI LUB IMPREZY - może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.
OBOWIĄZKI I ZADANIA:
-
Sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami.
-
Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
-
Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy.
-
Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
-
Nadzoruje wykonanie zadań przydzielonych uczniom.
KIEROWNIKIEM LUB OPIEKUNEM uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie zagranicznej (organizowanej przez szkołę) powinna być osoba
znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym.
DOKUMENTACJA WYCIECZEK SZKOLNYCH KRAJOWYCH I ZAGRANICZNYCH
-
Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę powinien być dostosowany do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
-
Oświadczenie opiekunów i kierownika wycieczki (załącznik nr 3)
-
Listę uczestników podpisaną przez dyrektora.
-
Kalkulację planowanych kosztów wycieczki- preliminarz.
-
Zgody rodziców / prawnych opiekunów w przypadku, gdy uczniowie są niepełnoletni (na piśmie) (załącznik nr 4).
-
Potwierdzenie, iż uczniowie zostali ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków NNW i kosztów leczenia (polisa ubezpieczeniowa) KL - w przypadku wycieczek zagranicznych.
-
Dokumentacja wycieczki zagranicznej powinna również zawierać Listę Podróżujących dla wycieczek w UE, która stanowi załącznik do RozporządzeniaMSWiA z dnia 22 września 2005 r. (Dz. U. 1888 poz. 1582) Formularz ten stosujemy również wobec uczniów pochodzących z państw trzecich, przebywających w Państwach Członkowskich (Dz. Urz. WE L 327 z 19.12.1994 r).
-
Regulamin wycieczki (wynikający ze specyfiki wycieczki, uwzględniający zasady bezpieczeństwa) opracowany przez kierownika wycieczki, z którym zapoznaje się wszystkich uczestników przed wyjazdem na wycieczkę.
-
Umowy pomiędzy dyrektorem szkoły a podmiotem zapewniającym zakwaterowanie, wyżywienie, realizację niektórych punktów programu oraz opiekę medyczną, a często transport uczniów i ich opiekunów.
-
Sprawozdanie merytoryczne (potwierdzające realizację programu wyjazdu wg wymagań ustalonych przez dyrektora).
-
Protokoły przeprowadzonych zawodów, konkursów.
-
Dokumentacja powypadkowa (zgodnie z rozdziałem czwartym rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach).
-
Sprawozdanie finansowe (rozliczenie kosztów przejazdu, zakwaterowania, wyżywienia kierownika i opiekunów wycieczek lub imprez, wydatki programowe).
-
Zadania wyznaczone dla opiekunów wycieczek.
źródło: KODEKS DOBRYCH PRAKTYK PRZY ORGANIZACJI TURYSTYKI SZKOLNEJ - Poradnik dla dyrektorów placówek oświatowych, biur podróży oraz rodziców